برنامج قائم على نظرية الذکاءالناجح لتنمية المعرفة البيداغوجية بمحتوى مادة الرياضيات والممارسات التأملية لدى الطلاب المعلمين بکلية التربية A program based on Successful Intelligence Theory to Develop Pedagogical Knowledge of Mathematics Content and Reflective Practices among Student Teachers at the College of Education.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث إلى بناء برنامج قائم على نظرية الذکاء الناجح، وقياس فاعليته في تنمية المعرفة البيداغوجية بمحتوى الرياضيات والممارسات التأملية لدى الطلاب المعلمين بکلية التربية، وشارک في البحث (50) طالبًا معلمًا من طلاب الفرقة الثالثة شعبة الرياضيات بکلية التربية جامعة الزقازيق، وتم استخدام المنهج التجريبي بإستخدام تصميم المجموعة الواحدة ذات القياس القبلي والبعدي حيث أعد البحث أداتين بحثيتين وهما: اختبار المعرفة البيداغوجية بالمحتوى، ومقياس الممارسات التأملية؛ وتم تطبيقهما قبليًا وبعديًا على عينة البحث.
 وأظهرت النتائج أن: البرنامج القائم على نظرية الذکاء الناجح فعال في تنمية المعرفة البيداغوجية بمحتوى مادة الرياضيات ککل وفي کل بعد من أبعادها المتمثلة في (المعرفة بالمحتوى الرياضي - المعرفة بأساليب واستراتيجيات تدريس المحتوى الرياضي - المعرفة بالتلاميذ)، وفعال في تنمية الممارسات التأملية ککل وفي کل بعد من أبعادها المتمثلة في (ممارسات تأملية حول إجراءات التخطيط - ممارسات تأملية حول إجراءات التنفيذ - ممارسات تأملية حول إجراءات التقويم) لدى الطلاب المعلمين بکلية التربية شعبة الرياضيات.
The present research aimed to build a program based on the theory of successful intelligence, and measure its effectiveness in developing pedagogical knowledge of mathematics content and reflective practices among student teachers in the College of Education, and 50 student teachers from the third year students of the Mathematics Division of the Faculty of Education, Zagazig University participated in the research, and the experimental method was used by using the design of one group of pre and post measurements, the research prepared two research tools, namely: the pedagogical knowledge test for the content, and the reflective practices scale; and they were applied both pre and posteriorly to the research sample.
 The results showed that: The program based on successful intelligence theory is effective in developing pedagogical knowledge of the content of mathematics as a whole and in every dimension of (knowledge of mathematical content - knowledge of methods and strategies for teaching mathematical content - knowledge of students), and effective in developing reflective practices as a whole and in each of its dimensions represented in (reflective practices on planning procedures - reflective practices on implementation procedures - reflective practices on evaluation procedures) among students teachers in the Faculty of Education, Division of Mathematics

الكلمات الرئيسية