تصور مقترح لتطوير برامج إعداد معلمات الرياضيات للمرحلة الابتدائية وفق منحى التکاملي للرياضيات والعلوم والهندسة والتقنية STEM A proposed scenario for developing programs for preparing mathematics teachers for the elementary stage according to the STEM approach

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مشارک في قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية - جامعة الامام محمد بن سعود الإسلامية

2 طالبة دکتوراه في قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية - جامعة الامام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدفت الدِّراسَة  إلى تطوير برامج إعداد معلمات الرياضيات للمرحلة الابتدائية وفق المنحى التکاملي بين الرياضيات والعلوم والهندسة والتکنولوجيا (STEM) من خلال تقويم الکفايات والمهارات المکتسبة من برامج إعداد المعلمين قبل الخدمة من وجهة نظر معلمات ‏الرياضيات بالمرحلة الابتدائية في ضوء المنحى التکاملي (‏STEM‏) ‏والکشف عن دلالة الفروق الإحصائية بين متوسطات تقديرات معلمات الرياضيات بالمرحلة الابتدائية لتقويم برامج إعداد المعلمات وفق المنحى التکاملي (STEM) التي تُعزى الى  عدد سنوات الخبرة و المؤهل التدريسي وعدد الدورات التدريبية، وبناء  تصور مقترح لتطوير برامج إعداد معلمات الرياضيات للمرحلة الابتدائية  وفق المنحى التکاملي (STEM) واستخدم المنهج الوصفي التحليلي  حيث تکوّنت العينة من (85) معلمةً، تم توزيع الاستبانة عليهن التي تکوّنت من (32) فقرة تقيس الکفايات المتضمنة في برامج إعداد معلمات الرياضيات وفق المنحى التکاملي (STEM) (التخطيط وفق المنحى التکاملي، مهارات تنفيذ الدرس  وفق المنحى التکاملي، استراتيجيات التقويم وفق المنحى التکاملي ) وقد أشارت نتائج الدِّراسَة إلى أن واقع برامج إعداد معلمات الرياضيات للمرحلة الابتدائية  وفق المنحى التکاملي (STEM) من وجهة نظرهن  بدرجة متوسطة (3.37/5)، على الترتيب بالمجالات (التخطيط وفق المنحى التکاملي" عالية" ، استراتيجيات التقويم وفق المنحى التکاملي " متوسطة" ، مهارات تنفيذ الدرس  وفق المنحى التکاملي " متوسطة" ) وتبين وجود فروق دالة إحصائياً بين المتوسطات الإحصائية لتقديرات معلمات الرياضيات بالمرحلة الابتدائية لواقع الکفايات التي ترکز عليها البرامج وفق المنحى التکاملي (STEM) تُعزى الى عدد سنوات الخبرة لصالح اللواتي خبرتهن أقل من (5) سنوات مقابل (10) سنوات فأکثر ، وفي بعد " استراتيجيات التقويم وفق المنحى التکاملي لصالح الاقل من خمس سنوات مقابل (5-10) سنوات، وفي التخطيط وفق المنحى التکاملي لصالح الحاصلات على البکالوريوس مقابل الدراسات العليا، بينما لم يتبين وجود فروق تُعزى للدورات التدريبية، وکانت ابرز التوصيات : العمل على تضمين مقررات برامج إعداد المعلمات مفاهيم المنحى   التکاملي بين الرياضيات والعلوم والهندسة والتکنولوجيا (STEM) وتطبيق التصور.
The study aimed to develop programs for preparing mathematics teachers for the elementary stage according to the integrative approach between mathematics, science, engineering and technology (STEM) by evaluating programs for preparing mathematics teachers for the elementary stage in the light of the complementary approach (STEM) and revealing the significance of statistical differences between Average estimates of mathematics teachers at the primary stage to evaluate STEM teacher preparation programs attributed to the number of years of experience, teaching qualification and number of training courses, and to build a proposed conception for developing programs for preparing mathematics teachers for the elementary stage according to the integrative approach (STEM) The descriptive and analytical approach was used, where the sample consisted of (85) teachers, to whom the questionnaire was distributed, which consisted of (32) items measuring the competencies included in the programs of preparing mathematics teachers according to the integrative approach (STEM) (planning according to the complementary approach. The skills of implementing the lesson according to the integrative approach, evaluation strategies according to the complementary approach). The results of the study indicated that the reality of programs for preparing mathematics teachers for the elementary stage according to the Complete (STEM) from their point of view with a medium degree (3.37 / 5), respectively in the fields (planning according to the integrative approach is "high", evaluation strategies according to the complementary approach are "medium", and the skills of implementing the lesson according to the complementary approach are "medium") It was found that there are statistically significant differences between the statistical averages of the estimates of mathematics teachers at the primary stage of the reality of the competencies that the STEM programs focus on, due to the number of years of experience in favor of those with experience less than (5) years compared to (10) years or more. And in the dimension of "evaluation strategies according to the complementary approach for the benefit of less than five years compared to (5-10) years, and in planning according to the complementary approach in favor of female holders of a bachelor’s degree in exchange for postgraduate studies, while no differences were found attributable to training courses, and the most prominent recommendations were Work to include in the curricula of teacher preparation programs the concepts of the integrative approach between mathematics, science, engineering and technology (STEM) and the application of visualization.
 

الكلمات الرئيسية