تطوير منهج الرياضيات في ضوء متطلبات رؤية مصر 2030 للتربية من أجل التنمية المستدامة وأثره على تنمية التميز الرياضي والهوية الوطنية لدى طلاب المرحلة الثانوية Developing mathematics curriculum in light of the requirements of Egypt''''s 2030 vision for education for sustainable development and its effect on developing mathematical excellence and national identity of seco

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد کلية البنات – جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث إلى بناء تصور مقترح لتطوير منهج الرياضيات للصف الأول الثانوي في ضوء متطلبات رؤية مصر 2030 للتربية من أجل التنمية المستدامة، والکشف عن فاعلية المنهج المطور في تنمية التميز الرياضي والهوية الوطنية لدي طلاب الصف الأول الثانوي، ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي لتحديد قائمة بمتطلبات رؤية مصر 2030 للتربية من أجل التنمية المستدامة والواجب توافرها بمناهج الرياضيات بالمرحلة الثانوية، وأعدت الباحثة لهذا الغرض أداة لتحليل المحتوي تم بناؤها في ضوء متطلبات التنمية المستدامة الثلاثة (الاقتصادي، الاجتماعي، البيئي)، وتضمنت الأداة (59) مؤشراً فرعياً موزعاً على الأبعاد الثلاثة لتقويم منهج الرياضيات للصف الأول الثانوي وفقاً لهذه المتطلبات للکشف عن درجة توافرها، وتوصلت نتائج تحليل المحتوى إلي تدني درجة توافر متطلبات رؤية مصر 2030 للتربية من أجل التنمية المستدامة في المنهج ککل، حيث تحقق البعد الاجتماعي بنسبة (5.14%) يليه البعد الاقتصادي والذي تحقق بنسبة (4.74 %) يليه البعد البيئي والذي تحقق بنسبة (2.37%)، والتي تتوافر جميعها بدرجة توافر منخفضة مما استوجب الاهتمام بتطوير منهج الرياضيات للصف الأول الثانوي لتضمينه هذه المتطلبات.
لذلک تم وضع تصور مقترح لتطوير محتوي منهج الرياضيات في ضوء متطلبات التربية من أجل التنمية المستدامة ومؤشراتها الفرعية، واستخدمت الباحثة المنهج التجريبي القائم على التصميم شبه التجريبي ذي المجموعتين للتحقق من فاعلية المنهج المطور في تنمية التميز الرياضي والهوية الوطنية لدي طلاب الصف الأول الثانوي، وتکونت مجموعة البحث من (105) من طلاب الصف الأول الثانوي بالمدرسة الثانوية المشترکة إدارة برکة السبع التعليمية بمحافظة المنوفية، وبلغ عدد طلاب المجموعة التجريبية (52) طالباً درسوا المنهج المطور، وبلغ عدد طلاب المجموعة الضابطة (53) طالباً درسوا المنهج کما هو مقرر بالکتاب المدرسي، وتمثلت أدوات البحث في (اختبار التميز الرياضي، مقياس الهوية الوطنية). وتم تطبيق أداتي البحث  بعدياً على مجموعتي البحث، وتوصل البحث الى مجموعة من النتائج أبرزها:
1-       يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوي دلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التميز الرياضي ککل وأبعاده الفرعية کل على حدة لصالح طلاب المجموعة التجريبية.
2-       يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوي دلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الهوية الوطنية ککل وأبعاده الفرعية کل على حدة لصالح طلاب المجموعة التجريبية.
3-       يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوي دلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار التميز الرياضي ککل وأبعاده الفرعية کل على حدة لصالح التطبيق البعدي.
4-       يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوي دلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب مجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس الهوية الوطنية ککل وأبعاده الفرعية کل على حدة لصالح التطبيق البعدي.
5-       يوجد حجم تأثير کبير للمنهج المطور في تنمية کل من التميز الرياضي والهوية الوطنية.
6-                                                                       هناک علاقة ارتباطية بين مکونات التميز الرياضي والهوية الوطنية لدي طلاب الصف الأول الثانوي.
وأوصي البحث بأهمية الاستفادة من التصور المقترح لتطوير منهج الرياضيات للصف الأول الثانوي في ضوء رؤية مصر 2030 للتنمية المستدامة، وتوظيف المدخل التکاملي کأسلوب مناسب لتضمين الخبرات المعرفية والمهارية والوجدانية لرؤية مصر 2030 في محتوي مناهج الرياضيات وتوعية المعلمين بدورهم في تحقيق متطلبات رؤية مصر 2030 من خلال ممارساتهم التدريسية.
This study aimed tobuilda proposed perception for developing the mathematics curriculum for the first secondary school for the second semester in the light of the requirements of Egypt''s 2030 vision for education for sustainable development. In addition, reveal the effectiveness of the developed curriculum in developing mathematical excellence and national identity for first-year secondary students. To achieve this goal the researcher used the descriptive analytical approach to define a list of the requirements of Egypt''s 2030 vision for education for sustainable development that must be available in the mathematics curricula at the secondary level. For this purpose, the researcher prepared a content analysis tool built in light of the three sustainable development requirements (economic, social, and environmental). The tool included (59) sub-indexes distributed on the three dimensions to evaluate the mathematics curriculum for the first secondary school according to these requirements.  Content analysis results reached low and weak degree of availability of the requirements of Egypt''s 2030 vision of education for sustainable development in the curriculum as a whole. where the social dimension was achieved at a rate of (5.14%) followed by the economic dimension which was achieved by (4.74%) followed by the environmental dimension which was achieved by ( 2.37%), all of which are available with a low availability. which necessitated attention to developing the mathematics curriculum for the first secondary class to include these requirements.
Therefore, a proposed concept built to develop the content of the curriculum in the light of the requirements of education for sustainable development and its sub-indicators. The researcher used the experimental approach, the experimental semi-experimental design of the two groups to verify the effectiveness of the developed curriculum in developing mathematical excellence and the national identity of first-year secondary students. The research group consisted of (95) student from the first year of secondary school in the joint secondary school, Berkt Al-Saba Educational Administration, Menoufia Governorate, experimental group number was (52) students who taught the developed curriculum, control group number was (53) students who study the curriculum as prescribed in the textbook. The research tools were in (Mathematical Excellence Test, National Identity Scale). The research tools were applied before and after the research group.
The study reached a several results, the most important of which are:
·         There was a statistically significant difference at the level of (0.05) between the scores of experimental and control groups in the post application of mathematical excellence skills test, in the favor of experimental group.
·         There was a statistically significant difference at the level of (0.05) between the scores of experimental and control groups in the post application of National Identityscale, in the favor of experimental group.
·         There was a significant impact size of the developed approach in developing both sporting excellence and national identity.
·         There is a correlation between the mathematical excellence skills and National Identityamong the experimental group students after their study using the developmental curriculum.
In light of these results, the research recommended the importance of benefiting from the proposed vision for developing the mathematics curriculum for the first secondary school in light of Egypt''s 2030 vision for sustainable development. Moreover, employing the integrated approach as an appropriate method to include the cognitive, skills and emotional experiences of Egypt''s 2030 vision in the content of mathematics curricula, and educating teachers about their role in achieving the requirements of Egypt''s 2030 vision through their practices teaching.
 

الكلمات الرئيسية