أثر استخدام استراتيجيات التعلم النشط لتنمية مهارات التدريس الابداعي لدى معلمي الرياضيات للمرحلة المتوسطة في محافظة الأحمدي The effectiveness of a program which is based on the use of active learning strategies to develop the creative teaching skills of mathematics teachers in Kuwait

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث ماجستير بکلية التربية بأسوان

2 أستاذ المناهج وطرق التدريس الرياضيات المتفرغ ونائب رئيس جامعة أسوان السابق

3 أستاذ المناهج وطرق التدريس الرياضيات المساعد ووکيل الکلية التربية بأسوان لشئون البيئة وخدمة المجتمع

المستخلص

مستخلص:
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد أثر استخدام استراتيجيات التعلم النشط لتنمية مهارات التدريس الابداعي لدى معلمي الرياضيات للمرحلة  المتوسطة في محافظة الأحمدي، واتبع الباحث المنهج التجريبي، وتکونت عينة الدراسة من (32) معلمًا ومعلمة کمجموعة تجريبية واحدة من معلمي الرياضيات للمرحلة المتوسطة الذين يعملون في مدارس التعليم العام الحکومي في محافظة الأحمدي وتمّ اختيارهم بطريقة عشوائية قصدية، وتحددت أداة الدراسة في بطاقة ملاحظة تکونت من (27) فقرة، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن متوسط الأداء التدريسي لأداة بطاقة الملاحظة في مهارات التدريس الابداعي (الطلاقة والمرونة والأصالة) حققت متوسطات حسابية (2.25) و(2.51) و(2.36) على الترتيب، وهذا يدل على توافر هذه المهارات بدرجة ضعيفة، وهي غير کافية، وکشفت نتائج الدراسة عن وجود فرق دال إحصائياً بين متوسط استجابات عينة الدراسة في التطبيق (القبلي– البعدي) لبطاقة ملاحظة مهارات التدريس الابداعي لصالح التطبيق البعدي، ووجود حجم أثر لاستخدام استراتيجيات التعلم النشط على تنمية مهارات التدريس الابداعي لدى معلمي الرياضيات للمرحلة المتوسطة في محافظة الأحمدي في الکويت بقيمة (η2 = 0.642)
الکلمات المفتاحية: استراتيجيات التعلم النشط - مهارات التدريس الابداعي
Abstract:
This study aimed to determine the effect of using active learning strategies to develop creative teaching skills among middle school mathematics teachers in Al-Ahmadi Governorate, the researcher followed the experimental approach. A sample of 32 teachers as an experimental group was one of the middle-level mathematics teachers who worked in the public education schools in Ahmadi province, where they were randomly selected. The survery tool was identified on a note card formed of (27) paragraph. The results of the study found that the median teaching performance of the observational card tool in creative teaching skills (fluency, flexibility, and originality) achieved mathematical averages of (2.25), (2.51), and (2.36) respectively, which indicates that these skills are weak and inadequate. The results of the study revealed that there is a statistically significant difference between the average responses of the study sample in the application (pre-post) of the card of observing creative teaching skills for the benefit of the remote application. The impact of the Active Learning Strategies on the development of creative teaching skills of middle-level mathematics teachers in Ahmadi Province, Kuwait, is estimated at: η2 = 0.642. Based on the results of the study .
Keywords : active learning strategies - creative teaching skills