فاعلية استخدام استراتيجيات التفکير المتشعب في تنمية الحس العددي والذکاء المنطقي الرياضي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية The Effectiveness of using Neural Branching Strategies in Developing Numerical Sense and Mathematical logical Intelligence among Primary Stage Pupils.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث إلى بيان فاعلية استخدام استراتيجيات التفکير المتشعب لتنمية الحس العددي والذکاء المنطقي الرياضي لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي. وتکونت عينة البحث من مجموعتين من تلاميذ الصف الخامس الابتدائي بإدارة ميت غمر التعليمية بمحافظة الدقهلية، إحداهما تجريبية من مدرسة النصر الابتدائية (درست باستخدام استراتيجيات التفکير المتشعب) وعددها 40 تلميذاً، والأخرى ضابطة من مدرسة الخليفة المأمون الابتدائية (درست بالطريقة المتبعة في التدريس) وعددها 40 تلميذاً، وذلک خلال الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 2019 / 2020م، وقدم البحث أداتين بحثيتين، تم تطبيقهما قبل وبعد تنفيذ التجربة، وهما اختبار الحس العددي، واختبار الذکاء المنطقي الرياضي. وأشارت نتائج البحث إلى وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة 0.01 بين متوسطي درجات تلاميذ مجموعتي البحث لصالح المجموعة التجريبية في کل من اختبار الحس العددي واختبار الذکاء المنطقي الرياضي، وکذلک وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة 0.01 بين التطبيقين القبلي والبعدي في کلا الأداتين لصالح التطبيق البعدي لتلاميذ المجموعة التجريبية.
وقدم البحث عدداً من التوصيات والمقترحات منها تقديم دورات تدريبية للمعلمين لکيفية التدريس باستراتيجيات التفکير المتشعب وتنمية الحس العددي والذکاء المنطقي الرياضي لدى التلاميذ، وتشجيع المعلمين على الاهتمام بتنمية الحس العددي والذکاء المنطقي الرياضي، ومحاولة تنمية کلا منهما لدى فئات مختلفة من ذوى الاحتياجات. الخاصة
 The purpose of this research is to investigate the effectiveness of using Neural Branching Strategies in developing Numerical Sense and Mathematical logical Intelligence among fifth grade primary stage pupils. The sample of the research consisted of two groups from fifth grade primary stage pupils at Mite Ghamr Educational administration, Dakahlia governorate. They were divided into an experimental group (N=40) from El-Nasr Primary school  that  taught by using Neural Branching Strategies and control group (N= 40) from Caliph El-Mamoun Primary school that was taught by the regular method through the first semester of the academic year 2019-2020. The instruments of the research included Numerical Sense test and Mathematical logical Intelligence test. Both instruments were applied before and after implementing the treatment. Results of the research revealed a statistically significant difference (at 0.01 level) between the mean scores of the control group and experimental group pupils  in the pre and post administration of Numerical Sense test and Mathematical logical Intelligence test in favor of the experimental group in the post administration. The research presented a number of recommendations and suggestions such as conducting training sessions for teachers on how to teach Neural Branching Strategies and developing Numerical Sense and Mathematical logical Intelligence, encouraging teachers to develop Numerical Sense and Mathematical logical Intelligence among special needs pupils.

الكلمات الرئيسية