تطوير منهج الرياضيات في ضوء رؤية مصر للتنمية المستدامة(2030) وأثره على تنمية بعض مهارات القرن الحادي والعشرين لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية Developing mathematics curriculum in the light of Egypt's vision of sustainable development (2030) and its effect on developing some of 21st century skills of preparatory stage pupils

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وتعليم الرياضيات المساعد (المشارک) کلية التربية - جامعة المنوفية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تطوير منهج الرياضيات في ضوء رؤية مصر للتنمية المستدامة (2030) ودراسة أثره على تنمية بعض مهارات القرن الحادي والعشرين لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. واعتمد البحث في إجراءاته على المنهج الوصفي التحليلي Descriptive Research لوصف وتحليل الأدبيات ذات الصلة بالمتغيرات المختلفة, وإعداد التصور المقترح لتطوير منهج الرياضيات, وبناء وضبط أدوات البحث وتفسير ومناقشة النتائج, بالإضافة إلى استخدام المنهج التجريبي  method Experimental, والتصميم التجريبي ذي المجموعة الواحدة والقياسين القبلي والبعدي, وذلک لقياس حجم أثر تدريس وحدة مقترحة من المنهج المطور على تنمية بعض مهارات القرن الحادي والعشرين لدى التلاميذ. وتم التوصل إلى عدة نتائج منها: وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسطي درجات تلاميذ مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التفکير ککل ومکوناته الفرعية (مهارات التفکير الإبداعي - مهارات التفکير الناقد- مهارات حل المشکلات) کل على حدة, لصالح التلاميذ في التطبيق البعدي, ووجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسطي درجات تلاميذ مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس الاتجاه نحو العمل التعاوني والتواصل مع الآخرين, لصالح التلاميذ في التطبيق البعدي. وعلى ضوء تلک النتائج, تم تقديم بعض التوصيات والمقترحات, ومنها: عقد دورات تدريبية للمسئولين عن تخطيط وتطوير المناهج لتدريبهم على تخطيط المنهج في ضوء المبادئ التربوية المتضمنة في رؤية مصر (2030), وإجراء دراسة حول تطوير منهج الرياضيات لصفوف ومراحل دراسية أخرى لتنمية نواتج التعلم المرتبطة برؤية الدولة لتحقيق التنمية المستدامة
This research aimed at developing mathematics curriculum in the light of Egypt's vision of sustainable development (2030) and investigating its effect on developing some of 21st century skills of preparatory stage pupils. The research depend on descriptive  analytical method in its procedures to describe and analyze literature related to different variables, prepare proposed proposal to develop mathematics curriculum, build and judge research tools, interpret and discuss results, in addition to using experimental method and one group experimental design and pre-post tests to measure the effect size of teaching a suggested unit of  the developed curriculum on developing some 21st century skills among pupils.
         Some results were reached: There was a statistical significant difference at (0.05) level between research groups' mean scores in pre-post administrations of overall thinking skills test and its sub- components (creative thinking skills - critical thinking skills - problem solving skills) each in favor of post administration pupils. In addition, There was a statistical significant difference at (0.05) level between research groups' mean scores in pre-post administrations of attitude scale towards collaboration  (team-work) and interacting with others in favor of post administration pupils.
        In the light of these results, some recommendations and suggestions were provided. Some of them are: holding training courses for people responsible for planning and developing curriculum in the light of educational principle included in Egypt's vision (2030), conducting a study about developing mathematics curriculum for another grades and stages to develop learning outcomes related to state's vision to achieve sustainable development.

الكلمات الرئيسية