فاعلية برنامج قائم علي استخدام أدوات الويب( Web 2.0 ) في التحصيل وتنمية مهارات التفکير المتشعب لدى طلاب المرحلة الثانوية The Effectiveness of A program Based on Using of Web . 2 Tools in Achievement and Developing Divergent Thinking Skills and Secondary Stage Students .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلمة حاسب آلي بالمرحة الثانوية بالکويت

2 أستاذ المناهج وطرق التدريس الرياضيات المتفرغ ونائب رئيس جامعة أسوان السابق

3 أستاذ المناهج وطرق التدريس الرياضيات المساعد ووکيل الکلية التربية بأسوان لشئون البيئة وخدمة المجتمع

المستخلص

وتنمية مهارات التفکير  المتشعب والميل نحو الرياضيات لدي طلاب المرحلة الثانوية ، وتکونت عينة البحث من (54 ) طالبة من مدرسة (ثانوية لطيفة الفارس / بنات) التابعة لمنطقة الأحمدي التعليمية بدولة الکويت ، تم تقسيمهم إلي مجموعتين ( ضابطة وتجريبية ) ، ولتحقيق الهدف من البحث قامت الباحثة بإعداد الأدوات الآتية :

اختبار مهارات التفکير المتشعب في الرياضيات  للصف الأول الثانوي .
اختبار التحصيل الالکتروني  في الرياضيات للصف الأول الثانوي  .

وتلخصت أهم النتائج التي توصل إليها البحث فيما يأتي :

وجود فروق ذي دلالة إحصائية عند مستوي ( 0٫05 ) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة والضابطة في التطبيق البعدي في اختبار مهارات التفکير المتشعب  في الرياضيات للصف الأول الثانوي کل مهارة علي حدة والاختبار ککل لصالح المجموعة التجريبية . 
وجود فروق ذي دلالة إحصائية عند مستوي ( 0٫05 ) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة والضابطة في التطبيق البعدي في الاختبار التحصيلي الالکتروني  في الرياضيات للصف الأول الثانوي کل بعد علي حدة والاختبار ککل لصالح المجموعة التجريبية . 

 The aims of research tries The Effectiveness of A program Based on Using of Web . 2 Tools in Achievement and Developing Divergent Thinking Skills and Secondary Stage Students
The research sample consisted of the First –secondary ( 54) A student from ( Latifa Al-Faris Secondary School for Girls), affiliated to Al-Ahmadi Education Zone in the State of Kuwait , They were divided into two groups (control and experimental), and to achieve the goal of the research, the researcher prepared the following tools: 
1) Test of divergent thinking skills in mathematics at the First –secondary
2) Test of Electronic Achievement in mathematics at the First –secondary
The research result revealed the effectiveness of using :   
1-There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and those of the control group on the   in Test divergent thinking skills in mathematics in the first year of high school separately, and the test as a whole for the experimental group < /p>
2-There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and those of the control group on the Electronic Achievement in mathematics for the first year of high school separately, and the test as a whole for the experimental group < /p>

الكلمات الرئيسية