استخدام المدخل الدرامي في تدريس الرياضيات لتنمية الحس الرياضي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

مدير عام إدارة أبوحماد التعليمية بالشرقية

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية استخدام المدخل الدرامى فى تدريس الرياضيات لتنمية الحس الرياضى لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائى, وتکونت عينة الدراسة من (100) تلميذا وتلميذة من تلاميذ الصف السادس الابتدائى بإدارة منيا القمح التعليمية, وتم تقسيم العينة إلى المجموعة التجريبية وعددها (50) تلميذا وتلميذة (مدرسة شبرا العنب الابتدائية) , والمجموعة الضابطة وعددها (50) تلميذا وتلميذة (مدرسة الشهيد حمدى أبو طالب الابتدائية) , وتمثلت أدوات الدراسة فى دليل المعلم - واختبار مهارات الحس الرياضى (الحس العددى) , وقد توصلت الدراسة إلي:
1-   وجود فرق ذى دلالة إحصائية عند مستوى دلالة بين متوسطى درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة فى التطبيق البعدى علي اختبار مهارات الحس الرياضى لصالح أفراد المجموعة التجريبية.
2-   وجود فرق ذى دلالة إحصائية عند مستوى دلالة بين متوسطى درجات أفراد المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلي والبعدى علي اختبار مهارات الحس الرياضى لصالح التطبيق البعدي.
The aim of the research is to identify the effectiveness of using the dramatic entrance in teaching mathematics to develop and mathematical sense among sixth-graders of the primary school, and the research materials were represented in (the teacher's guide is prepared according to the dramatic entry to the unit of “correct numbers” prescribed for sixth-graders of the second semester of School year 2019/2020 - working papers for pupils - household activities) , as well as measuring tools a test of mathematical sense skills.
The experimental research group consisted of (100) male and female students from the sixth grade primary students in Minya al-Qamh Educational Administration and they were divided into two groups:an experimental group of (50) male and female students from Shara al-Enab Primary School, and a control group of (50) male.
The search results resulted in:
1- The presence of a statistically significant difference between the mean scores of students of the experimental and control groups in the post application of testing numerical sense skills for the benefit of the experimental group < /p>
2- The presence of a statistically between the average scores of students of the experimental and control groups in the post application of the numerical sense skills.

الكلمات الرئيسية