استراتيجيات غير تقليدية قائمة على حل المشکلات الرياضية لتنمية إدراک العلاقات الهندسية والتمثيل والقياس الهندسي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بمحافظة کفر الشيخ Unconventional Strategies based on Solving Mathematical Problems for Developing understanding geometric relationships, geometric representation & measurement among second Year prep Students in Kafrels

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المتفرغ کلية التربية – جامعة دمياط

2 معلم رياضيات بإدارة شرق کفر الشيخ التعليمية

المستخلص

هدف هذا البحث إلى تقصي فاعلية استخدام استراتيجيات غير تقليدية قائمة على حل المشکلات الرياضية لتنمية إدراک العلاقات الهندسية والتمثيل والقياس الهندسي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بمحافظة کفر الشيخ، وتکونت عينة البحث من (60) تلميذًا تم تقسيمهم إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية وبلغ عددها (30) تلميذًا درسوا باستخدام بعض استراتيجيات حل المشکلات الرياضية، ومجموعة ضابطة بلغ عددها (30) تلميذًا درسوا بالطريقة المعتادة، وتم إعداد أداة البحث وهي اختبار في إدراک العلاقات الهندسية، التمثيل والقياس الهندسي، وأظهرت النتائج فاعلية الاستراتيجيات غير التقليدية القائمة على حل المشکلات الرياضية لتنمية إدراک العلاقات الهندسية والتمثيل والقياس الهندسي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية بمحافظة کفر الشيخ.
This research aims to investigate effectiveness of using Unconventional Strategies based on Solving Mathematical Problems for  Developing understanding geometric relationships, geometric representation & measurement among second year prep Students in Kafrelsheikh. The research sample consisted of (60) students, divided into two groups: experimental group included (30) students who learned mathematics using some of Mathematical Problem Solving Strategies, control group, included (30) students who learned mathematics according to the usual method, one tool was used in this research: a test of understanding geometric relationships, geometric representation & measurement The results of this research showed that effectiveness of using Unconventional Strategies based on Solving Mathematical Problems for  Developing understanding geometric relationships, geometric representation & measurement among second year prep Students in Kafrelsheikh.

الكلمات الرئيسية