أثر استخدام برنامج جيوجبرا (GeoGebra) على تنمية مهارات التعلم الموجه ذاتيا والتحصيل في الرياضيات لطالبات الصف الأول الثانوي بجدة The Effect of Using Geogebra Program on the Development of Self-Directed Learning Skills and Outcomes in Mathematics for Grade Ten Students in Jeddah.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلمة رياضيات - ماجستير تقنيات التعليم وزارة التعليم – إدارة تعليم شرورة المملکة العربية السعودية

2 أستاذ تقنيات التعليم المساعد کلية الدراسات العليا التربوية - جامعة الملک عبد العزيز بجدة

المستخلص

هدف هذا البحث لمعرفة أثر برنامج جيوجبرا على تنمية مهارات التعلم الموجه ذاتيا والتحصيل في الرياضيات لطالبات الصف أول ثانوي بجدة، واشتملت عينة الدراسة على (74) طالبة، مجموعة تجريبية عددهن (36) درسن باستخدام برنامج جيوجبرا، ومجموعة ضابطة عددهن (38) درسن باستخدام الطريقة التقليدية، تم اختيارهن بالطريقة العشوائية. واتبعت المنهج الشبه تجريبي، واعتمدت اختبار ومقياس قبلي / بعدي أدوات للبحث، واستخدمت اختبار ت للمجموعتين المرتبطتين والمستقلتين لإيجاد الفروق ذات الدلالة الإحصائية بين المجموعة التجريبية قبل وبعد، وبين المجموعة التجريبية والضابطة بعد استخدام برنامج جيوجبرا. وتوصلت الباحثة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تنمية مهارات التعلم الموجه ذاتيا لصالح المجموعة التجريبية يعزى لمتغير برنامج جيوجبرا في المقياس ککل، وفي مهارة استخدام استراتيجيات التعليم ومهارة تطبيق أنشطة التعلم ومهارة التقييم، بينما لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في تنمية مهارة الوعي بالذات ومهارة العلاقات الشخصية مع الأخرين بين المجموعة التجريبية والضابطة بعد استخدام برنامج جيوجبرا، وکذلک لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات التحصيل الدراسي  للمجموعة التجريبية والضابطة بعد استخدام البرنامج. وأوصت الباحثة بضرورة تدريب المعلمين والمعلمات على توظيف التکنولوجيا (جيوجبرا) في تدريس الرياضيات وفقا لنظرية المعرفة التکنولوجية التربوية (TPACK)، تبني برنامج جيوجبرا في تعليم وتعلم مادة الرياضيات بمدارس التعليم العام في المراحل الدراسة المختلفة.
This study aimed to find out the effect of the Geogebra program on the development of self-directed learning skills and Outcomes in Mathematics for the first-secondary grade students in Jeddah. The study sample consisted of (74) students, and divided equally into two groups, experimental group and traditional group. A Quasi-experimental approach was adopted utilizing a pre-test and a post-test method. The sample was divided into two groups to find if there are statistically significant differences between the experimental group before and after using Geogebra, and between the experimental group and the control group after the use of the Geogebra program. The researcher found that there are statistically significant differences in the development of self-directed learning skills in favor of the experimental group due to the GeoGebra program variable in the scale as a whole and in using the learning strategies, applying the learning activities, and evaluation skills. However, there were no statistically significant differences in the development of self-awareness skill and personal relations with others between the experimental group and the control group after the use of the program, and there are no significant differences between the grades of achievement of the experimental group and control group after the use of the program. The researcher recommended the need to train teachers on the use of technology, especially Geogebra program in the teaching of mathematics according to the theory of technological knowledge education (TPACK), in addition to the adoption of the program Geogebra in the teaching and learning of mathematics in public education schools in different stages of study.

الكلمات الرئيسية