الممارسات التدريسية القائمة على الذکاءات المتعددة لدى معلمي الرياضيات في المرحلة الإبتدائية بمحافظة وادي الدواسر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 ماجستير المناهج وطرق التدريس وزارة التعليم بالمملکة العربية السعودية معلم رياضيات بإدارة التعليم بمحافظة وادي الدواسر

2 أستاذ المناهج وطرق التدريس المشارک قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية – جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن درجة الممارسات التدريسية القائمة على الذکاءات المتعددة لدى معلمي الرياضيات في المرحلة الابتدائية بمحافظة وادي الدواسر، ولتحقيق هدف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي لمسح عينة من أفراد مجتمع الدراسة، إذ أُعِدت بطاقة ملاحظة للممارسات التدريسية القائمة على الذکاءات المتعددة مکونة من (35) عبارة موزعة على خمسة محاور رئيسة للممارسات التدريسية القائمة على (الذکاء اللغوي، والذکاء المنطقي الرياضي، والذکاء المکاني البصري، والذکاء الحرکي، والذکاء الاجتماعي)، وقد استهدفت الدراسة مجتمع معلمي الرياضيات في المرحلة الابتدائية بمحافظة وادي الدواسر، وقد اختيرت عينة منهم بالطريقة العشوائية البسيطة لتطبيق الدراسة، حيث بلغ عدد أفراد العينة (21) معلماً للرياضيات في المرحلة الابتدائية، وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها: أن درجة الممارسات التدريسية القائمة على الذکاء اللغوي کانت منخفضة، ودرجة الممارسات التدريسية القائمة على الذکاء المنطقي الرياضي کانت متوسطة، ودرجة الممارسات التدريسية القائمة على الذکاء المکاني البصري کانت منخفضة جداً، ودرجة الممارسات التدريسية القائمة على الذکاء الحرکي کانت منخفضة جداً، ودرجة الممارسات التدريسية القائمة على الذکاء الاجتماعي کانت منخفضة، لذا فإن درجة الممارسات التدريسية القائمة على الذکاءات المتعددة التي اقتصرت عليها الدراسة عامة کانت منخفضة.
وفي ضوء نتائج الدراسة قدم الباحث مجموعة من التوصيات من أهمها: تطوير برامج إعداد معلمي الرياضيات في ضوء الاتجاهات الحديثة لتعليم الرياضيات، وخصوصاً ما يتعلق بنظرية الذکاءات المتعددة وتطبيقاتها التربوية، وعقد برامج ودورات تدريبية؛ لتعريف معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية بنظرية الذکاءات المتعددة، وتطبيقاتها التربوية التعليمية داخل غرفة الصف.
Abstract:
The study aimed to reveal the degree of teaching practices based on multiple intelligences among mathematics teachers in the primary stage in Wadi Al-Dawasir Governorate, to achieve the study objective  the researcher used the descriptive approach. A note card was prepared for multi-intelligences-based teaching practices consisting of 35 sentences distributed across five main axes of teaching practices.based on (linguistic intelligence, mathematical logical intelligence, visual spatial intelligence, bodly-kinesthetic intelligence, social intelligence), The study targeted the community of mathematics teachers in the primary stage in Wadi Al-Dawasir governorate. A sample of them was chosen in the simple random way to apply the study. The sample consisted of (21) mathematics teachers in the primary stage, The study reached a number of results, the most important of it were: the degree of teaching practices based on linguistic intelligence was low, the degree of teaching practices based on logical mathematical intelligence was moderate, the degree of teaching practices based on visual spatial intelligence was very low, the degree of teaching practices based on bodily-kinesthetic  intelligence Was very low, and the degree of teaching practices based on social intelligence was low, so the degree of teaching practices based on multiple intelligences that were limited to the study as a whole was low.
In the light of the study results, the researcher presented a number of recommendations, the most important of it are: Development of preparation of mathematics teachers programs in the light of modern trends in teaching mathematics, holding programs and training courses to introduce mathematics teachers at the elementary stage to the theory of multiple intelligences and their pedagogical educational applications within the classroom.

الكلمات الرئيسية