تصور مقترح للدمج بين إستراتيجيتي التدريس التبادلي والبيت الدائري وفاعليته في تنمية البراعة الرياضياتية ومهارات معالجة المعلومات والتفكير الإيجابي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية Proposed Integration of the Reciprocal Teaching and Circular Classroom Strategies and its effectiveness for Developing Preparatory School Students’ Mathematical P

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد مناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية – جامعة بنى سويف

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث إلى  قياس فاعلية تصور مقترح للدمج بين إستراتيجيتي التدريس التبادلي والبيت الدائري على تنمية البراعة الرياضياتية ومهارات معالجة المعلومات والتفكير الإيجابي لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي، وتم إعداد اختباري البراعة الرياضياتية ومهارات معالجة المعلومات، وكذلك إعداد مقياس التفكير الإيجابي، ودليل المعلم كما تم تدريس الوحدة في الفصل الدراسي الثاني2022/2023م، واعتمد البحث على المنهج التجريبي القائم على التصميم شبه التجريبي باستخدام نموذج مجموعة تجريبية، ومجموعة ضابطة، وقد بلغ عدد تلاميذ مجموعة البحث 62 تلميذًا بمدرسة الشهيد مينا عزت الإعدادية بنين التابعة لإدارة بني سويف التعليمية، وتم تطبيق اختباري البراعة الرياضياتية، ومهارات معالجة المعلومات، ومقياس التفكير الإيجابي قبلي/ بعدي على التلاميذ مجموعة البحث، وأسفرت النتائج عن  فاعلية التصور المقترح للدمج بين إستراتيجيتي التدريس التبادلي، والبيت الدائري في تنمية البراعة الرياضياتية، ومهارات معالجة المعلومات، والتفكير الإيجابي لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي، ووجود علاقة ارتباطية طردية بين البراعة الرياضياتية، ومهارات معالجة المعلومات، والتفكير الإيجابي، وأوصى البحث بضرورة تضمين مهارات  البراعة الرياضياتية، ومهارات معالجة المعلومات في برامج إعداد المعلمين من خلال مقررات طرق تدريس الرياضيات بكليات التربية.
Abstract:
The current research aimed to investigate the effectiveness of a proposed integration between the reciprocal teaching and the circular classroom strategies in developing first preparatory grade students’ mathematical proficiency, information processing skills, and positive thinking. Research instruments and materials included mathematical test, information processing skills test, besides positive thinking scale, and teacher's guide. The unit was taught in the second semester of the academic year 2022/2023. The research relies on the experimental approach based on the quasi-experimental design. The research participants consisted of 62 students. They were selected from first-year secondary students at El-Shaheed Mina Ezzat Preparatory School for Boys, Beni Suef Educational Administration, Beni Suef Governorate, they were divided into two groups: experimental and control. The mathematical test, the information processing skills test, and the positive thinking scale were pre-administered to both groups. After treatment, the instruments were post administered to both groups. Research results revealed that the effectiveness of the proposed integration of the reciprocal teaching and circular classroom strategies in developing first-grade preparatory students’ mathematical proficiency and information processing skills and positive thinking. There was also a significant positive correlation between mathematical proficiency and information processing skills and positive thinking. The research recommended the necessity of including mathematical proficiency skills and information processing skills in teacher training programs through curricula of mathematics teaching methods at Faculties of Education.

الكلمات الرئيسية