اتجاهات معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية نحو توظيف استراتيجية الصف المقلوب عبر المنصات التعليمية Attitudes of primary stage mathematics teachers towards employing the flipped classroom strategy via educational platforms

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 وزارة التعليم

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المشارك كلية التربية – جامعة جدة

المستخلص

المستخلص:
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد اتجاهات معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية نحو توظيف استراتيجية الصف المقلوب عبر المنصات التعليمية، وكذلك تحديد أبرز المعوقات والتحديات التي تواجههم في تطبيق الاستراتيجية عبر المنصات التعليمية. ولتحقيق أهدف الدراسة والإجابة عن أسئلتها استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، كما قام الباحث بإعداد استبانة كأداة للدراسة تتكون من (28) عبارة، وتكونت عينة الدراسة من 217 معلمًا ومعلمة (113 ذكور / 104 إناث). ممن يقومون بتدريس مادة الرياضيات في المرحلة الابتدائية بمدينة جدة، وقد تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، وأظهرت نتائج الدراسة وجود اتجاه إيجابي مرتفع لأفراد عينة الدراسة نحو توظيف استراتيجية الصف المقلوب عبر المنصات التعليمية، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) بالنسبة لمتغيرات (الجنس والمؤهل العلمي وعدد سنوات الخبرة التدريسية وعدد البرامج التدريبية التي تم الالتحاق بها)، كما توصلت هذه الدراسة إلى وجود معوقات و صعوبات تواجه معلمي ومعلمات مادة الرياضيات عند تطبيق استراتيجية الصف المقلوب عبر المنصات التعليمية.
Abstract:
This study aimed to determine the attitudes of primary school mathematics teachers towards using the flipped classroom strategy across different educational platforms. It also aimed to identify the main obstacles and challenges they face in implementing this strategy. To achieve these goals and answer the research questions, the researcher used the descriptive survey method. The researcher developed a questionnaire consisting of 28 items as a tool for the study. The study sample included 217 male and female teachers (113 males / 104 females) who teach mathematics at the primary level in Jeddah. They were selected randomly. The findings of the study revealed a strong positive inclination among the participants towards using the flipped classroom strategy across various educational platforms. The findings also indicated no significant differences, at a significance level of 0.05, in terms of gender, educational qualification, years of teaching experience, and training programs. Additionally, the participants reported a generally high level of implementation of the flipped classroom strategy across educational platforms in mathematics. However, the study also found that there are significant obstacles and difficulties in implementing the flipped classroom strategy across educational platforms in mathematics.

الكلمات الرئيسية