فاعلية الخرائط الذهنية الإلكترونية في تنمية التحصيل ومهارات التفكير المنتج في الرياضيات لدى طالبات المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية The Effectiveness of Electronic Mind Maps in developing achievement and productive thinking skill in Mathematic Among intermediate female students in k. S. A.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المشارك جامعة جازان

المستخلص

 هدف البحث إلى تقصي فاعلية الخرائط الذهنية الإلكترونية في تنمية التحصيل ومهارات التفكير المنتج في الرياضيات لدى طالبات المرحلة المتوسطة بمنطقة جازان بالمملكة العربية السعودية, واعتمد البحث في إجراءاته على المنهج التجريبي القائم على تصميم المجموعتين التجريبية والضابطة مع اختبارات قبلية بعدية، حيث هدفت الاختبارات القبلية إلى التأكد من تكافؤ طالبات المجموعتين قبل بدء تجربة البحث، في حين هدفت الاختبارات البعدية إلى بيان مدى فاعلية المعالجة التجريبية المستخدمة (الخرائط الذهنية الإلكترونية) في تنمية المتغيرين التابعين (التحصيل - مهارات التفكير المنتج في الرياضيات). واقتصرت عينة البحث على (62) طالبة من طالبات الصف الأول المتوسط بمدينة جازان جنوب المملكة العربية السعودية, شملتهم التجربة الأساسية للبحث, حيث تم تقسيمها إلى مجموعتين متكافئتين إحداهما تجريبية قوامها (30 طالبة) والأخرى ضابطة قوامها (32 طالبة), وتم تطبيق تجربة البحث خلال الفصل الدراسي الثالث من عام (1442/1433هـ)
وقد توصل البحث إلى عدة نتائج منها:

وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0,01) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي لصالح طالبات المجموعة التجريبية.
وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0,01) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير المنتج في الرياضيات ككل ومكوناته الفرعية (التفسير, التبرير, الاستنتاج, الطلاقة, المرونة, الأصالة) كل على حدة لصالح طالبات المجموعة التجريبية.
وجود علاقة ارتباطية طردية (موجبة) ودالة إحصائياً عند مستوى (0,01) بين درجات الطالبات في التطبيق البعدي لكل من الاختبار التحصيلي واختبار مهارات التفكير المنتج في الرياضيات.

وعلى ضوء تلك النتائج تم تقديم بعض التوصيات ومنها: عقد دورات تدريبية لمعلمات الرياضيات بالمرحلة المتوسطة على استخدام إستراتيجيات التدريس الحديثة القائمة على أفكار النظرية البنائية ومنها الخرائط الذهنية الإلكترونية.
The current research aimed at investigating the effectiveness of electronic mind Maps in developing achievement and productive thinking skill in mathematics Among intermediate female students in jazan, Saudi Arabia. The students of the two Groups were equal before the start of the research experiment, while the post-tests aimed to demonstrate the effectiveness of the experimental treatment used in Electronic Mind Maps in developing the dependent variable (achievement-productive Thinking skills) in mathematics. The research sample was limited to (62) female students from the first intermediate grade in the city of jazan, south of the kingdom of Saudi Arabia. The research was applied during the third semester of the year (1433\1442AH) and the researcher reached several results, including:

There is a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of the experimental and control group students in the post-test of the achievement test in favor of the experimental group students.
There is a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of the students of the Experimental and control group in the posttest of the test of productive thinking skills in mathematics as a whole and its sub-components (interpretation, justification, conclusion, fluency, flexibility, originality) in favor of the students of the experimental group.
There is a positive correlation and statistically significant relationship at the level (0.01) between the student scores of each of the achievement and the productive thinking skills test.

In the light of the previous results, some recommendations were presented, including holding training courses for intermediate school mathematics’ teachers in using modern teaching strategies based on the ideas of constructivist theory including electronic mental maps.

الكلمات الرئيسية