أثر استخدام إستراتيجية التعليم المتمايز في تدريس الرياضيات على التحصيل ومفهوم الذات لدى طلبة الصف الثاني متوسط في محافظة القريات The Effect of the Use of A distinct Education Strategy in Teaching Mathematics on Achievement and Self -Concept of middle Second -Grade Students in Al -Qurayyat Governorate

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات جامعة الجوف - كلية العلوم والآداب بالقريات

المستخلص

   هدفت الدراسة الكشف عن أثر استخدام استراتيجية التعليم المتمايز في تدريس الرياضيات على التحصيل ومفهوم الذات لدى طلبة الصف الثاني متوسط في محافظة القريات. ولتحقيق أهداف الدّراسة أعدت الباحثة أداتان هما: مقياس مفهوم الذات والذي تكون من(20) فقرة، واختبار التحصيل في وحدة الجبر والأعداد النسبية وتكوّن من (15) فقرة، تكونت عينة الدراسة من (112) طالباً وطالبة قصدياً أثناء الفصل الدراسي الأول (2022/2023م)، بينت نتائج الدراسة أن المتوسط الحسابي المعدل للمجموعة التجريبية جاءت لصالح المجموعة التجريبية في اختبار التحصيل الدراسي بين المجموعتين التجريبية والضابطة ولصالح استراتيجية التدريس باستخدام استراتيجية التعليم المتمايز، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التحصيل الدراسي بين المجموعتين التجريبية والضابطة تعزى للجنس، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مفهوم الذات بين المجموعتين تعزى للتفاعل بين متغير استراتيجية التدريس والجنس. وأوصت الدراسة بتشجيع المعلمين في توظيف استراتيجية التعليم المتمايز في تدريس الرياضيات وتحقيق مفهوم الذات.
The study aimed to reveal the impact of the use of a distinct education strategy in teaching mathematics on achievement and the concept of self -concept among the middle second -grade students in Al -Qurayyat Governorate. To achieve the study goals, the researcher prepared a tool that was formed from the scale of the concept of the self, which is from (20) paragraphs, and the achievement test from the unit of algebra and the relative numbers and consisted of (15) paragraphs. 2023 AD), The results of the study showed that the average mathematical average of the experimental group came in favor of the experimental group in the academic achievement test between the experimental and control groups and in favor of the teaching strategy using the distinct education strategy, the lack of statistically significant differences in academic achievement between the experimental and control groups of sex, and the lack of significant differences A statistic in the concept of the self between the two groups is due to the interaction between the teaching and sex strategy variable,  The study recommended encouraging teachers to employ a distinct education strategy in teaching mathematics and achieving the concept of self.

الكلمات الرئيسية