فاعلية برنامج قائم على محادثات العدد في تنمية الكفاءة الاستراتيجية لدى أطفال المستوى الثالث في رياض الأطفال The effectiveness of a program based on number talks in developing the strategic competence of third-level kindergarten children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات

2 باحثة دكتوراه قسم المناهج وطرق التدريس-كلية التربية – جامعة القصيم

المستخلص

 هدف البحث إلى التعرُّف على فاعلية برنامج قائم على محادثات العدد في تنمية الكفاءة الاستراتيجية لدى أطفال المستوى الثالث في رياض الأطفال، وتم استخدام المنهج التجريبي (تصميم المجموعة الواحدة قبليا وبعديا). كوّنت عينة البحث من (٤٧) طفلًا من أطفال المستوى الثالث برياض الأطفال تم اختيارهم بطريقة عشوائية عنقودية. استخدم الباحثان اختبار الكفاءة الاستراتيجية بعد التحقق من صدقه وثباته، وقد أظهرت النتائج وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات اختبار التطبيق القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي، مما يشير إلى فاعلية البرنامج القائم على محادثات العدد في تنمية الكفاءة الاستراتيجية، وفي ضوء ذلك تم تقديم بعض التوصيات والبحوث المقترحة.  
The research aimed at knowing the effectiveness of a program based on number talks in developing the strategic competence of third-level kindergarten children. The experimental method was used (one group design before and after). The research sample consisted of (47) third-level kindergarten children were chosen in a cluster random manner. A strategic competence test was used as a tool after verifying its validity and stability. The research results showed that there is a statistically significant difference between the mean scores of the sample in the pre and post applications of the strategic competency test in favor of the post application, which indicates the effectiveness of the number talks program in developing kindergarten children's strategic competence. In light of the research results, a number of recommendations and research proposals were presented.

الكلمات الرئيسية